14. maj 2011

Chokolade ganache

Jeg laver to forskellige chokolade ganache's; en til fyld og en til at smøre op med. Fremgangsmåden er mere eller mindre den samme:


Chokolade ganache som fyld:


200 g mørk chokolade
1/2 L piskefløde


Chokolade hakkes og kommes i en skål. Fløden kommes i en gryde og varmes op til det netop koger. Fløden hældes herefter over chokoladen og får så lov at stå i 5 min. uden at der gøres noget. Herefter røres der i blandingen indtil den er homogen. Så kommes der film over. Filmen skal ligge helt nede på bladingen, så der ikke er luft under - så der ikke dannes kondens. Herefter smides skålen i køleskabet - gerne til næste dag.
Blandingen tages ud af køleskabet og piskes nu - først forsigtigt, så lidt kraftigere - til man har en tyk masse. Rygterne siger, at hvis man pisker for meget så skiller det. Jeg har ikke prøvet det, men hermed er beskeden videregivet.


Kan også laves med andre typer chokolade fx lys, hvid eller After Eight, her er mængderne af chokolade man bruger dog lidt anderledes i forhold til den mørke chokolade.


Chokolade ganache til opsmøring


Her laves en 1:1 ganache - altså lige mængder chokolade og fløde. Samme metode som ovenstående til og med det kommes i køleskab.
Den smøres på kagen, når man synes den har rette konsistens - eller hvis man synes den er lidt for tynd, så kan man røre lidt voldsomt i den med dejskraberen, så bliver den hurtigt lidt tykkere i konsistensen.


Jeg bruger næsten altid denne opsmøring, da jeg ikke er god til smørcremen. Det bliver ligesom ikke så sødt-sødt, som jeg synes det bliver med smørcreme, men det er jo en smagssag.


Sådan kan det se ud brugt i en chokoladekage:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar