14. maj 2011

Jordbær mousse

300 g jordbær - friske eller frosne
2 spsk sukker
2 tsk vanillesukker
2 dl youghurt naturel
5 dl fløde
6 blade husblas


Fløden piskes til skum og sættes på køl.
Kog jordbærrene i et par minutter, så alle baktusser dræbes. Jeg vælger nu at blende bærrene, for vi er ikke så gode til hele bær i min familie, men det kan undlades. De kogte og blendede jordbær blandes med sukker og vanille og køles ned til den er let lunken.
Husblassen opblødes i koldt vand i ca. 5-10 min. De krammes fri for vand, og smeltes i en lille smule af jordbærblandingen, som derefter blandes med resten af bærblandingen. Yoghurten vendes i, og til sidst vendes det hele med flødeskummet.
Jeg kommer så moussen i en stor frysepose og så i køleskabet til næste dag, så moussen er god stiv. Så klipper jeg hjørnet af fryseposen, og "sprøjter" det på bundene.

Denne mousse kan selvfølgelig laves med andre bær. Her skal mængden af bær muligvis justeres, da fx hindbær er kraftigere i smagen end jordbær. Andre bær kan også medføre at der skal bruges en anden mængde husblas for at blive stiv.


Her ses moussen brugt i en red velvet kage:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar